Katagarama & Yala national park

Måndag, vår första lediga måndag och klockan ringer 04.45. Vi skulle vara på plats utanför nationalparken när grindarna öppnades 06.00. Djuren är tydligen mest aktiva på morgonkvisten när det är svalt och de börjar då söka efter dagens ranson vatten. 
Vi har haft en så fantastisk dag med mycket djur och spänning så jag vet inte hur jag ska beskriva det hela. 
Redan sedan barnsben har jag älskat att åka på "safari". Skulle man åka några mil i bil ville jag alltid ta den lilla krokiga vägen för där fanns större chans att få se "vilda" djur. Hade man tur såg man rådjur, tranor, älg och kanske en highland cattle-kalv eller något annat exotiskt:)
Dagens safari var snäppet vassare än de safaris jag upplevde för 20-25 år sedan.
Vilda elefanter, örnar, varaner, diverse småfågelarter, krokodiler, nån specialare till vattenorm (som tydligen inte var en orm), apor och påfåglar i mängder. Den enda som inte behagade visa sig för någon på hela parken idag var leoparden. En av de mest leopardtäta nationalparkerna i världen och ändå lyckas de gömma sig så väl. Men men, ännu en anledning till att någon gång åka tillbaka till detta underbara land.
Det är NÄSTAN (ja, lite skäms jag för det) att jag längtar hem för att få kolla igenom alla bilder i systemkameran. Efter den här dagen är den sprängfylld med härliga bilder. Speciellt de med två elefanter som busar i ett vattenhål. Djur är fantastiska varelser! 
 
Imorgon står siktet inställt på Tangalle. En by utmed sydkusten där vi ska utforska strandlivet lite mer. Så sakteligen även ta oss uppåt Negombo, i alla fall så att vi är där till fredag:)
 
Nu går de små blå i kors här.
Godnatt! 
 
 
 
 
Allmänt | |
Upp